5%

Nelumescul iubirii Zaharia (Zaharou), Arhim. (R7-6)

85,50 RON (TVA inclus) 90,00 RON
Costurile de livrare nu sunt incluse
Cod produs - SKU NI
Disponibil in stoc

SKU
NI
Autor
Arhimandrit Zaharia Zaharou
Editura
Mănăstirea Stavropighie Sf. Ioan Botezătorul
An apariție
2023
Format
20.9 X 15.2 cm
Pagini
337
ISBN
978-1-915687-18-0
Tip coperta
Brosata
Traducator
Monahiile Tecla si Porfiria
Descriere scurta

Monahismul este cu adevărat paradoxal în ochii lumii, căci ea înclină în chip firesc să lepede jugul smereniei și să fugă de durere și de suferință. Dimpotrivă, monahul, în strădania sa de a rămâne neîncetat în „cutremurul” prezenței lui Dumnezeu, ia asupră-și acest jug al smereniei și cunoaște din cercare puterea pe care o ascunde într-însul. De fiecare dată când se smerește în fața fraților săi sau când plânge înaintea Domnului osândindu-se pe sine, descoperă că povara acestui jug este ușoară și se preschimbă în desfătare.

CUPRINS

Cuvânt înainte
„Purtând ocara lui Hristos”
Caracterul nelumesc și etosul Mielului lui Dumnezeu
Calea lui Dumnezeu
Etosul căii lui Hristos
Monahul – purtător al caracterului nelumesc și al etosului lui Hristos
Sfânta ură de sine
Misiunea monahului și slujirea lui în Biserică
„Nu vă împotriviți celui rău” – adevărata biruință a monahului
Puterea mai presus de lume a poruncilor
Biruința în adâncul inimii
Binecuvântarea smereniei
Paradoxul monahismului
Caracterul absolut al monahismului
„O mântuire atât de mare”
Râvna pentru cuvântul lui Dumnezeu
Dimensiunile veșnice ale monahismului
Credință și dăruire
Pocăința fără sfârșit
Acribia în ascultare
Verigă în lanțul Tradiției
A ne socoti pe noi înșine mai prejos de toți
Răstignirea minții
Dumnezeul Părintelui nostru
Ura de sine
Odihnește-l pe Părintele tău și L-ai odihnit pe Dumnezeu
Chipul ipostatic al ființării în cultura monahală
Veșmântul smereniei Preasfintei Născătoare de Dumnezeu – chipul monahismului
Cunoașterea persoanei Preasfintei Născătoare de Dumnezeu
Smerenia dumnezeiască
„Fie mie după cuvântul tău”
„Să nu ne arătăm oamenilor”
Curăția
Sfânta Scriptură
Inima adâncă și rugăciunea ipostatică
„Se biruiesc hotarele firii”
„Purtând în trup omorârea de-viață-dătătoare a Domnului Iisus”
Sfânta frică
Consfințirea adevărului căii
Darul vieții prorocești
Lepădarea îndreptățirii de sine
„Vremea ca Domnul să lucreze”
Îmbrățișarea vieții dumnezeiești
Psalmul 44 – prorocie despre Maica Domnului
Stând în veșnicie
Auzirea cuvântului lui Dumnezeu în inimă
Lăcașul cel tainic și frumusețea lăuntrică
Veșmântul sufletului
Călăuzirea le cămara de nuntă
Sfânta și smerita îndrăzneală
Privilegiul monahului
Agerimea duhului reînnoit
Apostolii au lăsat totul și au mers după Hristos
Monahismul – răspunsul grabnic la chemarea dumnezeiască
Cel ce a primit flacăra să alerge
Iuțimea isihiei
Ochiul lăuntric
Iubirea nebună a prietenilor lui Hristos
Căutarea Feței Domnului
Monahismul – împlinirea poruncii iubirii
Dorința de a-L încredința pe Domnul
Monahul – chipul Cincizecimii
Iubirea nebună a monahului
Smerenia, aducerea de mulțumită și bucuria
Prietenii Domnului Iisus
Beția trezvitoare a monahului
Epilog – Străjerul inimii

Descriere

Nelumescul iubirii

Zaharia (Zaharou), Arhim.

Monahismul ― răspunsul omului la chemarea absolută a lui Hristos

Cântările bisericești de la praznicul Cincizecimii exprimă graiurile străine și cuvintele paradoxale ale Duhului, care covârșesc mintea întunecată a omului, dar dau mărturie despre realitatea înfricoșată a lui Dumnezeu. Așijderea, Duhul pune suspinele minunate ale izbăvirii înlăuntrul inimii celui ce este purtător al iubirii dumnezeiești. Imnele Cincizecimii sună ciudat în urechile lumii și doar cel inițiat în cele duhovnicești le poate înțelege. La fel, și ecourile paradoxale pe care le aud prietenii lui Hristos vorbesc despre tainele negrăite ale iubirii lui Dumnezeu.

Făpturile cugetătoare ale lui Dumnezeu, îngerii și oamenii, nu se opresc niciodată din urcușul lor duhovnicesc, ci sporesc mereu și în chip dinamic în cunoașterea lui Dumnezeu. În „vasul de lut” al trupului său, monahul își lucrează mântuirea ca și cum ar fi un înger pe pământ. Căci, după cum spunea Domnul, „la înviere, nici nu se însoară, nici nu se mărită, ci sunt ca îngerii lui Dumnezeu în cer”. Sfântul Grigorie Sinaitul vorbește despre veșnica sporire dinamică a îngerilor și a celor mântuiți. Aceștia nu contenesc niciodată să crească de la o plinătate la o altă plinătate și mai mare a harului și a desăvârșirii vieții în Dumnezeu. Duhurile cerești sunt „slugile Sale”, sunt „pară de foc”. Ele sunt pline de Duhul Sfânt și au ca și trăsătură caracteristică iuțimea Sa fulgerătoare, fiind rânduite de Dumnezeu ca să slujească „pentru cei ce vor fi moștenitorii mântuirii”. Atunci când ajunge la desăvârșire și la asemănarea cu Dumnezeu, omul devine și el duh, slujind la mântuirea fraților lui și a întregii lumi prin rugăciunea sa de mijlocire pentru întregul Adam. La fel cum Domnul Și-a vădit smerenia absolută luând chip de rob și nu a trăit pentru Sine, tot așa și îngerii și sfinții Lui sunt cu totul lipsiți de egoism și trăiesc doar pentru voia Sa cea mare și desăvârșită. Astfel, în îngeri și în sfinți putem observa o unitate a vieții și a duhului. Singura lor preocupare este slăvirea lui Dumnezeu și mântuirea oamenilor. Sfinții ard de tânjirea după Dumnezeu și de iubirea Sa. Și în cazul monahului, sporirea lui duhovnicească este dată de măsura dorinței cu care stă înaintea Domnului zi de zi. Heruvimii „cei cu ochi mulți” absorb slava lui Dumnezeu prin toți porii ființei lor. Ei Îi înapoiază Domnului această slavă printr-o mișcare în cerc, dinamică și veșnică. Așijderea, monahul care ajunge la starea de sfințenie absoarbe slava lui Dumnezeu cu toate puterile ființei sale și izbutește să-I întoarcă Domnului această slavă pe măsura recunoștinței lui. Ochii îngerilor sunt mereu ațintiți la Chipul Făcătorului lor, iar atunci când monahul este trezvitor, ochii lui trupești izvorăsc lacrimi, în vreme ce ochii lui duhovnicești sunt îndreptați către Domnul, singurul de la Care așteaptă ajutor. Prin trezvie, inima monahului devine toată ochi și urechi, gata să prindă și să înțeleagă sfânta Lui voie. Asemenea îngerilor, și el împlinește grabnic ascultarea rânduită lui de către Dumnezeu, aducându-I neîncetat slavă.