Tâlcuiri la canoanele monahale (brosată) (R14-4)

32,00 RON (TVA inclus)
Costurile de livrare nu sunt incluse
Cod produs - SKU TLCM

SKU
TLCM
Autor
Arhimandrit Emilianos Simonopetritul
Editura
Egumenita
An apariție
2015
Format
13 x 20 cm
Pagini
344
ISBN
978-606-92843-9-1
Tip coperta
Brosata
Traducator
Ierom. Agapie (Corbu)
Descriere scurta

Prezentul volum, intitulat Tâlcuiri la canoanele monahale, cuprinde traducerea catehezelor Părintelui Emilianos Simonopetritul la canoanele monahale ale sfinților Antonie, Augustin și Macarie. Aceste cateheze, ținute în anii 1981 și 1986 pentru monahii Sfintei Mănăstiri Athonite Simonos Petras și pentru monahiile Sfintei Chinovii a ”Buneivestiri” din Ormylia ating cele mai variate aspecte ale vieții practice, de zi cu zi, a monahului - în mănăstire, dar și în afara ei - , înfățișează natura relațiilor dintre monahii din obște, dintre ei și Stareț, precum și atitudinea corectă duhovnicește față de diferitele slujiri din mănăstire. 

Nu sunt uitate nici lămurirea problemelor puse de legăturile monahilor cu părinții lor trupești, cu vizitatorii și, în general, cu mirenii, și nici precizările privitoare la purtarea monahilor în călătorie, la spital, la cumpărături sau în vizită la persone din afara mănăstirii, cu o minuțioasă și edificatoare discuție asupra eventualelor ”conflicte de conștiință” care pot apărea cu aceste prilejuri.

Deși canoanele din acest volum au o vechime de mai bine de 1500 de ani, ele își dovedesc actualitatea prin tâlcuirea părintelui Emilianos, care explică în mod amănunțit organizarea vieții de obște a unei mănăstiri din zilele noastre, respectând principiile Părinților de odinioară, pentru a trăi în același duh cu ei. Prin aceasta, tâlcuirile care urmează răspund numeroaselor întrebări de natură practică resimțite în monahismul contemporan, mai ales acolo unde rănile primite în timpul epocii de ateism militant încă sângerează.

Volumul în limba greacă din care au fost traduse prezentele tâlcuiri mai cuprinde și două cateheze centrate pe problema duhovnicească a privegherii personale a monahului la chilie și pe taina legăturilor sale cu Starețul. Ambele cateheze au fost traduse și editate separat la Editura Sfântul Nectarie în volumul Cuvânt despre ascultare și priveghere, apărut în anul 2013.

Canoanele tâlcuite în acest volum încearcă să-l facă pe monah înger. Nu există canon care să-l coboare pe monah de la vrednicia sa îngerească. După cum îngerii stau drepți înaintea lui Dumnezeu, tot așa trebuie să stea și monahul.

Ctitorii de mănăstiri, precum Marele Pahomie, Marele Antonie, Macarie, Augustin, au lăsat rânduieli, ca să păstreze duhul monahismului. Aceste rânduieli tâlcuiesc cu adevărat legea evanghelică și subliniază felul în care Duhul Sfânt poate fi primit, iar harul Lui poate fi simțit.

Descriere

Tâlcuiri la canoanele monahale ale Sfintilor Antonie, Augustin si Macarie

«Înţelegeţi că rânduielile monahale sunt şi o „evanghelie de vieţuire obştească”, un savoir-vivre? Trebuie să fim desăvârşiţi întru toate, ca să ajungem desăvârşiţi în viaţa duhovnicească, să ajungem la plinătatea dumnezeirii. Viaţa duhovnicească este întreţesută cu tovărăşia negrăită şi nevăzută a îngerilor şi a sfinţilor, este părtăşie de harul Duhului în inimă, dar, în acelaşi timp, şi o comuniune plină de bucurie şi de veselie duhovnicească cu fraţii.» (Gheronda Emilianos Simonopetritul)
Părintele Emilianos a fost stareţ al Mănăstirii Simono-Petra între anii 1973-2000, perioadă ce este considerată deja drept una dintre cele mai binecuvântate perioade din istoria mănăstirii.

Arhimandritul Emilianos (Vafeidis) s-a născut în 1934, în Nikaia Pireos, din părinţi evlavioşi, proveniţi din Asia Mică, primind la botez numele de Alexandros.

De mic copil s-a ocupat de studiul Scripturii şi al Părinţilor, precum şi cu neîntrerupta rugăciune a lui Iisus. A studiat la şcoala din Simantra Halkidikis, continuând apoi la Nikaia Pireos. S-a înscris la Facultatea de Drept a Universităţii din Atena, iar după doi ani s-a mutat la Facultatea de Teologie.

La încheierea studiilor, în 1960, s-a înfăţişat Mitropolitului Dionisie de Trikkis şi Stagon, care l-a tuns în monahism cu numele Emilianos pe seama Mănăstirii Sfântului Visarion din Dousiko. În luna septembrie a aceluiaşi an a fost hirotonit diacon, slujind la mănăstirile Meteorei, care duceau lipsă de vieţuitori la acea vreme.

De praznicul Adormirii Maicii Domnului din anul 1961, a fost hirotonit preot, rămânând pentru o vreme la Mănăstirea Sfântului Visarion din Dousiko, un loc retras şi pustiu.

La sfârşitul anului 1961, a fost numit Egumen al Mănăstirii Marea Meteoră. Deşi avea probleme de sănătate, părintele Emilianos a început aici o intensă viaţă ascetică şi liturgică, cercetând orice scriere referitoare la organizarea şi funcţionarea vechilor mănăstiri.

Mitropolitul Dionisie l-a ridicat la treapta de arhimandrit şi l-a însărcinat cu slujirea în cuvânt, cu mărturisirea şi cu povăţuirea tinerilor din eparhie. Astfel, o mulţime de tineri s-au adunat în jurul părintelui Emilianos. În 1963 s-au închinoviat primii doi monahi dintre aceşti tineri, iar sfârşitul anului şcolar 1965-1966, mulţi absolvenţi de liceu au venit la mănăstire ca începători.

Pe 6 august 1966, Mitropolitul Dionisie l-a îmbrăcat pe Egumenul Emilianos în schima mare. Tot în acea perioadă, Gheronda Emilianos a început pelerinajele la Sfântul Munte, întâlnindu-se cu Sfântul Paisie Aghioritul şi cu părintele Efrem Katounakiotul, cu care a avut strânse legături duhovniceşti.

Arhimandritul Emilianos Simonopetritul a fost unul dintre marii duhovnici ai zilelor noastre, care au revigorat viața duhovnicească a ultimelor decenii. A fost starețul Mănăstirii Simonopetra din Sfântul Munte Athos, din anul 1974 până în 2000. Din anul 2000, din cauza unor probleme de sănătate, s-a retras la ctitoria sa, Mănăstirea Ormilia, metoc al Mănăstirii Simonopetra. A trecut la Domnul în ziua de 9 mai 2019.